Počet záznamů: 1  

Využití metodiky M. M. Clayové v české edukaci

  1. Metelková Svobodová, Radana

    Využití metodiky M. M. Clayové v české edukaci / Radana Metelková Svobodová. -- 3 grafy. -- Abstrakt: Autorka příspěvku představuje některé z dosavadních výsledků výzkumných snah realizovaných na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity v Ostravě, k nimž dospěla na základě longitudinálního výzkumu započatého v roce 2014. Pozornost je soustředěna na žákovskou schopnost číst s porozuměním, kterému by měl být v edukaci přikládán dominantní význam. Měření dvou skupin žáků 1. ročníku základní školy začalo v průběhu školního roku 2014/2015 a pokračuje také v následujícím školním roce, tj. 2015/2016. Sledována je vývojová dynamika kvantitativních a kvalitativních parametrů čtenářských výkonů obou skupin žáků vyučovaných rozdílnými metodami: metodou analyticko-syntetickou se slabikami a metodou genetickou. Příspěvek stručně představí vybrané výstupy realizovaných měření. Dominantní pozornost je soustředěna na ty aspekty, které stavíme na charakteristikách kvalitativního výzkumu. Hodnocení kvality čtení totiž opíráme o kategorizaci chyb a sebekorekcí žáků zpracované M. M. Clayovou, která pracuje se třemi základními lingvistickými subsystémy tvořícími základ uchopení významu textu. Vhodnost a využitelnost metodiky pro české prostředí ověřujeme.. -- Abstrakt: The author of an article presents current results of previous researches managed at the Faculty of Education at the University of Ostrava in Ostrava that have been reached based on a longitudinal study which has begun in 2014. It is focused on the pupil's ability to read with comprehension – to which a dominant importance should be paid in the education. In a school year 2014/2015 a measuring of two groups of pupils of the 1st grade of primary schools started, which has also been continuing in the next school year 2015/2016. A developmental dynamics of quantitative as well as qualitative parameters of the reading performance of both groups of pupils have been monitored; each group has been taught by the means of a different method: using an analytic-synthetic method with syllables and a genetic method. The paper presents selected outputs of the realized measurements, validation of which we have been currently providing with a wider sample of respondents. The research methodology is primarily built on the characteristics of the qualitative research and the evaluation of reading skills is based on a categorization of errors and self-correctness of the pupils (prepared by M. M. Clay), which work with three fundamental linguistic subsystems forming the basis for comprehension of the meaning of the text.
    In: Pedagogická diagnostika a evaluace 2016. -- Vydání první. -- V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. -- 1 CD-ROM (110 stran). -- 978-80-7464-863-2. -- S. 36-46.

    čtení * čtení - metody * čtenářská gramotnost * porozumění (lingvistika) * žáci - 1. stupeň ZŠ * pedagogický výzkum - Česko - 2014-2016 * články ze sborníku
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.