Number of the records: 1  

Sociální pedagogika a Romové v perspektivě 21. století

  1. SYS0041706
    LBL
      
    00000naa-a22^^^^^7i-4500
    003
      
    CZ-HkUHK
    005
      
    20170124113342.8
    008
      
    170111s2014----xr-||||||||||-10|-0-cze-d
    040
      
    $a HKD002 $b cze $e rda
    041
    0-
    $a cze $b eng
    072
      
    $2 Konspekt $a 376 $x Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob $9 22 $T . $7 hk_us_auth*m0351569
    100
    1-
    $7 hk_us_auth*m0365945 $a Balvín, Jaroslav, $d 1947- $4 aut
    245
    10
    $a Sociální pedagogika a Romové v perspektivě 21. století = $b Social pedagogy and the Roma from the perspective of the 21st century / $c Jaroslav Balvín
    246
    31
    $a Social pedagogy and the Roma from the perspective of the 21st century
    336
      
    $a text $b txt $2 rdacontent
    337
      
    $a bez média $b n $2 rdamedia
    338
      
    $a svazek $b nc $2 rdacarrier
    520
    3-
    $a Romská národnostní menšina v České republice a ve Slovenské republice má svoji vlastní kulturu. Její objektivní existenci se nemůže vyhnout ani škola, ani učitelé. Specifická romská kultura se nejlépe vyjadřuje pojmem romství, v romštině ROMIPEN. Tento pojem vyjadřuje existenci hluboké romské kultury, hodnotový obraz příslušníka romského národa i celých romských skupin. Tato kultura se váže k historii, sahající až do pradávné Indie. Romové pocházejí z Pandžábu a Rádžastánu v dnešním Pakistánu, z oblasti, ve které v údolí Indu působily v době 2 600 - 1 500 před Kristem i slavné městské kultury Mohendžodaro a Harappa. Současná škola nemůže prosazovat pouze svoji vlastní národní kulturu. V podmínkách multikulturních nemůže škola a učitel nerespektovat ani kulturu jednotlivých národnostních menšin. Včetně národnostní menšiny romské. Respektování romské kultury ve škole, její uchování a rozvoj ze strany školy a učitele, se stává reálným pomocníkem v úspěšné učitelské práci i v oblasti sociální pedagogiky. Ve vztahu k romským žákům je znalost a respektování romské kultury výrazem pedagogické kompetence učitele a ve vztahu k romským rodičům romských žáků je projevem profesionální kompetence v oblasti multikulturní andragogiky. Citlivá práce školy a jejích učitelů s hodnotami romské kultury je předpokladem dalšího úspěšného procesu rozvoje pedagogiky, multikulturní andragogiky a sociální pedagogiky v 21. století.
    520
    3-
    $a The Romani ethnic minority in the Czech Republic and Slovak Republic has a culture of its own. Its objective existence cannot be avoided by the school system or teachers themselves. Specific Romani culture is best expressed by a Romani concept that Romanihood - known as ROMIPEN in the Romani language. The concept stands for the existence of the profound Romani culture, the set of values proclaimed by each member of the Romani people and whole Romani groups. This culture is bound to history that reaches as far back as the ancient India. The Roma hail from Punjab and Rajasthanin today's Pakistan, from a region where famous urban cultures Mohenjo-Daro and Harappa used to live 2 600 - 1 500 years before Christ. Contemporary schools cannot make do with promoting their own ethnic culture alone. In today's multicultural conditions, neither schools, nor teachers can ignore the culture of individual ethnic minorities - and the Romani culture is no exception. Respecting the Romani culture at schools, as well as its preservation and development by schools and teachers, has become a means to successful teaching in the area of social pedagogy, too. The knowledge of and respect for the Romani culture in dealing with Romani pupils is a touchstone of the teacher's pedagogic competence. His relations with the Romani parents of Romani students is a touchstone of professional competence in the area of multicultural andragogics. The school's and teacher's ability to work sensitively with the values of Romani culture is prerequisite to continuous developmental process of pedagogy, multicultural andragogics, and social pedagogy in the 21st century.
    650
    07
    $7 hk_us_auth*m0077007 $a sociální pedagogika $2 czenas
    650
    07
    $7 hk_us_auth*0084972 $a multikulturní výchova $2 czenas
    650
    07
    $7 hk_us_auth*m0277253 $a andragogika $2 czenas
    650
    07
    $7 hk_us_auth*m0204638 $a Romové $2 czenas
    650
    07
    $7 hk_us_auth*0025278 $a romské děti $2 czenas
    650
    07
    $7 hk_us_auth*0072852 $a romská mládež $2 czenas
    650
    07
    $7 hk_us_auth*m0443538 $a romská kultura $2 czenas
    650
    04
    $7 hk_us_auth*0018598 $a vzdělávání Romů
    655
    -4
    $7 hk_us_auth*0008276 $a články ze sborníku
    773
    0-
    $w hk_us_cat*0032408 $t Perspektivy sociální pedagogiky v 21. století $b Vyd. 1. $d Hradec Králové : Gaudeamus, 2014 $h 395 s. $z 978-80-7435-407-6 (brož.) $7 m2am $g S. 262-277
    910
      
    $a HKD002 $t rm
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.